De ultieme gids van Alipay

 

Wat is Alipay?

Alipay is een mobiele betaaloplossing die in 2004 in China werd gelanceerd door de Chinese e commerce gigant Alibaba. Alipay heeft een ongekend succes behaald door de grens van 1 miljard gebruikers te overschrijden, met een gemiddelde van meer dan 661 miljoen dagelijks actieve gebruikers in 2019.

In China is Alipay zo populair geworden dat zelfs kleine straatverkopers het accepteren. Alipay wordt dan ook gebruikt om voor bijna alles in het land te betalen (taxi, rekeningen, een restaurantmaaltijd, of zelfs ecommerceaankopen, enzovoort).

De app is gekoppeld aan de bankrekening van de gebruiker. Of het nu gaat om geld overmaken tussen personen, betalen in winkels, toegang tot administratieve diensten, beleggen op de beurs of een afspraak maken bij de dokter, gebruikers hebben alles bij de hand via deze ene app.

Alipay functie

Het verhaal van Alipay 

Alipay werd voor het eerst gelanceerd op het e-commerceplatform Taobao om veiligheid en vertrouwen te creëren tussen de verkoper en de koper bij online aankopen. 

Alipay hield het geld van de koper vast tot hij zijn product ontving, pas dan werd het geld overgemaakt naar de winkelier. Op die manier kon Alipay het vertrouwen van de Chinese consument winnen, een vertrouwen dat een belangrijke plaats inneemt in de Chinese cultuur. 

Tegen de tijd dat de mobiele betaalmarkt evolueerde en consumenten bereid waren om via e-wallets te betalen in face-to-face situaties, had Alipay al een grote gebruikersbasis. 

Waarom is Alipay zo populair in China? 

In tegenstelling tot de westerse landen is de invoering van kredietkaarten in China traag verlopen en is de penetratiegraad om culturele, sociale en economische redenen nog steeds zeer laag. Mobiele betalingen hebben een aanzienlijk marktaandeel veroverd en vervangen cash, omdat ze meer voordelen bieden en aan de behoeften van consumenten en winkeliers voldoen. 

Mobiele betalingen bieden een wrijvingsloze, gemakkelijke en snelle gebruikerservaring. Gebruikers geven de voorkeur aan het gemak van deze betaalmethode. Deze trend, gecombineerd met een nationale digitale revolutie en de groei van goedkope smartphones, hebben bijgedragen tot de ontwikkeling en het succes van Alipay

Mobiele betalingen zijn gebaseerd op QR-codes, wat betekent dat de winkeliers betalingen kunnen aanvaarden zonder te moeten investeren in hardware, zoals bij kredietkaarten het geval is. Zelfs kleine straatverkopers kunnen Alipay aanvaarden omdat ze geen hardware zoals een kaartlezer nodig hebben. Het enige wat de winkeliers nodig hebben is een QR-code, die ze voor hun klanten plaatsen en iedereen kan in een oogwenk een aankoop doen. 

Bovendien heeft het grootste Chinese e-commerce platform, Alibaba, een toename gezien van zijn jaarlijkse actieve consumenten, tot 742 miljoen tegen het einde van juni 2020. Alibaba shoppers vinden het handiger om Alipay te gebruiken op de e-commerce platforms van Alibaba.

Alipay in cijfers 

Aantal unieke gebruikers: 1,3 miljard gebruikers (2022) 

Aantal dagelijks actieve gebruikers: 320 miljoen (2022) 

Alipay's aandeel in China's markt voor mobiele betalingen: 54% (2022) 

Hoe werkt betalen via Alipay? 

De betaling via Alipay gebeurt door een eenvoudige QR-code te scannen. Er zijn veel manieren om via Alipay te betalen of betalingen te accepteren. Alipay 

kan gebruikt worden in een fysieke winkel of online op een e-commerce website of een mobiele app. 

In een fysieke winkel kan een winkelier ervoor kiezen om Alipay-betalingen te accepteren via: 

● Een POS terminal 

● Een statische QR code 

● Een kassasoftware 

● Een mobiele app 

Alipay kan ook online worden geaccepteerd in uw e-commerce websites. In dit geval doet de klant de transactie ofwel vanaf desktop of mobiel. 

Op onze Alipay-pagina leggen we in detail uit hoe Alipay werkt in een fysieke winkel en online via elke methode. 

Hoe wordt Alipay buiten China gebruikt en wat betekent dit voor overzeese handelaren? 

● E-wallets, de voorkeursbetaalmethode van Chinese toeristen: 

Bijna 80% van de Chinese consumenten gebruikte mobiel betalen in 2022. Tegelijkertijd daalde het gebruik van contant geld en bankkaarten van 31% naar 25% op jaarbasis.

De internationale expansie van mobiele betaalproviders zoals Alipay en WeChat Pay is dus goed nieuws voor overzeese winkeliers. 

Uit een enquête blijkt ook dat in 2019 58% van de verkopers in Singapore, Maleisië en Thailand zei dat het verkeer naar hun winkel toenam na het adopteren van Alipay, terwijl 56% van de verkopers een toename van de verkoop claimde. 

De ondervraagde winkeliers verklaarden dat zij, net als Chinese reizigers, Alipay gemakkelijk te gebruiken vinden en een steeds belangrijkere manier om Chinese toeristen naar hun winkels te trekken. 

In een rapport dat in 2019 werd gepubliceerd, stelde Nielsen vast dat meer dan 93% van de Chinese toeristen bereid is om aankopen te doen via hun smartphone en hun uitgaven zelfs zou verhogen als de winkel mobiele 

betalingen zoals Alipay of WeChat Pay aanbiedt. De studie werd uitgevoerd vóór de uitbraak van het Coronavirus. Tijdens de pandemie werd de Chinese burgers aangeraden mobiel te betalen in fysieke winkels of online aankopen te doen. De pandemie heeft van China een super verbonden land gemaakt dat een cashloze maatschappij wil worden. 

De beste manier om Chinese toeristen na de uitbraak van het Coronavirus weer te verwelkomen, is door de betaalmethoden van hun voorkeur te accepteren. 

Gebruik van mobiel betalen door Chinese toeristen

 ● Alipay is sterk vertegenwoordigd in Europa: 

Alipay heeft zijn operatie overzee in 2016 gelanceerd om de toenemende trend van overzeese reizen van Chinese toeristen te begeleiden. Alipay richtte zich eerst op Oost-Aziatische landen zoals Japan, Korea en Thailand en is later in 2016 op de Europese markt gekomen. 

Vanaf mei 2019 werd Alipay geaccepteerd in 55 landen en regio's over de hele wereld, waaronder 29 in Europa. Vandaag wordt Alipay wereldwijd in 110 landen aanvaard. 

In 2019 lanceerde Alipay de "E-wallet samenwerking" met zes Europese e-wallets: het Oostenrijks-Duitse Bluecode International, het Finse ePassi en Pivo, het Spaanse Momo Pocket, het Portugese Pagaqui en het Noorse Vipps. Deze zes start-ups hebben vijf miljoen gebruikers in tien landen (Oostenrijk, Duitsland, Spanje, Portugal, Finland, Zweden, Denemarken, Noorwegen, IJsland en Slovenië). 

In Frankrijk is Ant Financial een partnerschap aangegaan met fabrikanten van betaalterminals, waaronder Ingenico, om de apparatuur aan de kassa aan te passen. Het doel is het aantal winkeliers dat Alipay in Europa aanvaardt te verhogen en Chinese klanten in staat te stellen hun betalingsgewoonten in het buitenland of bij de aankoop van goederen online te behouden. 

4 jaar na de lancering in Europa in 2016 wordt Alipay nu door duizenden winkeliers in Europa aanvaard (luxemerken, restaurants, hotels, monumenten, apotheken, supermarkten...). U kunt een kijkje nemen bij enkele van onze klanten die Alipay accepteren. 

Alipay zal geen enkel probleem hebben om de Europese winkeliers te overtuigen van zijn potentieel in termen van klantenbestand en technologische oplossing. 

Alipay is een leider in e-commerce transacties 

Zelfs als ze niet naar Europa kunnen reizen, zijn Chinese consumenten niet bereid om af te zien van hun favoriete buitenlandse merken. Chinese shoppers staan meer en meer open voor aankopen op buitenlandse websites. 27% van de e-commercetransacties zijn verricht op Franse e-commercesites. En 45% van de totale e-commercetransacties van Chinese shoppers wordt gedaan via Alipay. 

Volgens Eric Jing, President en CEO van Ant Financial, streeft het bedrijf er voortdurend naar om de manier waarop particulieren en bedrijven kopen, verkopen en betalingen ontvangen te verbeteren, en om dit te doen, versterken ze hun partnerschappen over de hele wereld. Zo kunnen bedrijven in Europa Alipay online aanvaarden en hun producten in China verkopen zonder de rompslomp van het oprichten van een bedrijf in China of het hebben van een Chinese bankrekening. 

Silkpay, de partner van Alipay in Europa, helpt Europese e-businesses om Alipay gemakkelijk te accepteren in hun online winkels, waardoor de service aan het groeiende aantal Chinese e-commerce kopers wordt verbeterd. U kunt vanaf vandaag een gratis Alipay-rekening openen bij Silkpay. 

7 redenen waarom Europese winkeliers Alipay zouden moeten aanvaarden? 

1. Openstellen voor een markt van een miljard klanten 

In 2020 staat Alipay aan de leiding van de mobiele betaalsector in China. Het blijft zijn leidende positie behouden met een marktaandeel van 54%. Deels komt dit doordat Alipay beter aansluit bij de lokale behoeften. Dit betere inzicht in de Chinese markt geeft Alipay een aanzienlijk voordeel ten opzichte van betaaloplossingen zoals Apple Pay, dat geen rekening houdt met deze Chinese consumptiespecificiteiten. Als gevolg hiervan wordt de app nu gebruikt door 1 miljard gebruikers wereldwijd, waaronder 300 miljoen gebruikers buiten China. 

2. Vergroot uw zichtbaarheid: 

Elke dag genereert het platform miljoenen bezoeken, waardoor de dienst, veel verder dan een eenvoudige betaaloplossing, een echte etalage voor winkels is geworden. Chinese consumenten gebruiken de app ook om op de hoogte te blijven van de laatste trends. De merken die op Alipay vermeld worden, krijgen een aanzienlijke zichtbaarheid. Zo winnen ze belangrijk verkeer naar hun online en fysieke winkels. 

Laat klanten uw winkel ontdekken via de geolocatiefunctie van Alipay. Klanten kunnen een lijst zien van winkels die Alipay accepteren op de locatie die zij willen. Dit zorgt voor een belangrijke zichtbaarheid van uw winkel. 

3. Alipay: Een facilitator voor grensoverschrijdende handel 

Dankzij de wereldwijde reputatie van Alipay is deze betaalmethode nu de grootste facilitator van grensoverschrijdende handel over de hele wereld. Alipay biedt nu betaaldiensten aan miljoenen handelaren over de hele wereld. 

Bovendien hoeven Europese handelaren niet noodzakelijk aanwezig te zijn op de grootste e-commerceplatforms van China (TMall of JD). Europeanen maken steeds vaker gebruik van Alipay om rechtstreeks online aan hun klanten in China te verkopen en profiteren daarbij van de reeds gevestigde verkoopmogelijkheden die de app biedt. Alipay ondersteunt ook betalingen in 12 verschillende vreemde valuta's: USD, EUR, JPY, GBP, CAD, AUD, SGD, CHF, SEK, DKK, NOK, HKD. Winkeliers buiten China hoeven zich geen zorgen te maken over het accepteren van betalingen van hun klanten via Alipay in hun lokale valuta. Ons team heeft een gratis demo voorbereid om winkeliers te tonen hoe ze Alipay kunnen gebruiken om rechtstreeks aan Chinese klanten te verkopen en hun inkomsten te verhogen. 

4. Accepteer de populairste e-wallets in Azië via Alipay: 

Dankzij de partnerships van Alipay over de hele wereld kunnen winkeliers die Alipay aanvaarden, profiteren van de samenwerking met de populairste Aziatische e-wallets. 

Europese handelaren kunnen betalingen aanvaarden van consumenten uit Indonesië, de Filipijnen, Bangladesh, Pakistan, India, Maleisië en Zuid-Korea, uitsluitend via Alipay. Deze multi-wallet acceptatie betekent dat handelaren in heel Europa in staat zullen zijn om meer verkeer en uitgaven van toeristen uit heel Azië aan te trekken. 

5. Lagere transactiekosten en geen risico op charge-back: 

Alipay biedt de beste wisselkoers van Yuan (RMB), de Chinese lokale munteenheid, die door shoppers wordt gewaardeerd. Aan de verkoperskant is er geen risico van charge-back met Alipay, en de transactiekosten zijn veel lager in vergelijking met andere betaalmethoden. De transactie is volledig gratis voor shoppers. 

6. Automatische douaneaangifte voor grensoverschrijdende e-commerce verkopen: 

Alipay biedt ook de mogelijkheid van automatische douaneaangifte, wat van pas komt bij grensoverschrijdende e-commerce verkopen. Door de online 

Alipay-oplossing van Silkpay te integreren, kan de e-commercewinkelier elke verkoop en levering automatisch aangeven bij de Chinese douane. 

7. Verhoogd vertrouwen en veiligheid voor online betaling 

Aangezien Alipay in het leven werd geroepen om online transacties op Taobao, het e-commerce platform van Alibaba, te vergemakkelijken, beschouwen Chinese consumenten betalingen via Alipay online als veiliger en betrouwbaarder. In geval van een probleem met hun overzeese online aankoop, kunnen zij altijd contact opnemen met het serviceteam van Alipay in het Chinees om het probleem op te lossen. Bovendien garandeert Alipay fraude te voorkomen, zowel voor shoppers als voor winkeliers. 

Hoe Alipay marketing gebruiken voor uw digitale strategie? 

Alipay gaat verder dan een eenvoudige betaalapp, en biedt een ontelbaar aantal voordelen voor winkeliers: 

1. Alipay storefront: 

Alipay marketing storefront

Alipay Storefront is een geolokaliseerde en gepersonaliseerde virtuele winkel op het Alipay platform. Het drijft gebruikers naar uw winkel via productweergaven, promotieaanbiedingen en marketingcampagnes. Door een storefront te openen, kunnen Alipay-gebruikers meer over u te weten komen. 

Storefront-functies omvatten: 

● Basis winkel informatie 

- Foto's van uw fysieke winkel en productfoto's 

- Winkeladres: Gebruikers kunnen de navigatie van Alipay gebruiken om met hun telefoon naar uw winkel te gaan 

- Contactgegevens: Op het profiel van je winkel vinden klanten je telefoonnummer, e-mail of zelfs een link naar je website of social media account. 

● Beoordelingen: 

Met de Alipay-app kunnen je klanten beoordelingen achterlaten. Via je winkel kun je je klanten laten weten wat ze over je zeggen.

2. Alipay coupons: 

Alipay marketing coupons

In China is een generatie van "couponjagers" opgestaan om de consumptiegewoonten van een miljard consumenten effectief te beïnvloeden. 

Voor de "coupon generatie", is de coupon jacht een levensstijl geworden. Sommige Chinese consumenten zijn het gewoon om hun portemonnee te vullen met allerlei soorten kortingsbonnen en getrouwheidskaarten, en staan zelfs 's ochtends vroeg op om in de rij te gaan staan en te profiteren van voordeeltarieven voor bioscoopkaartjes. Anderen maken van deze aanbiedingen gebruik om gratis producten en monsters te verzamelen. 

Alipay heeft van deze levensstijl zijn succesbestanddeel gemaakt door elke winkelier die Alipay accepteert, toe te staan zijn eigen promotiecoupon online te zetten. Inderdaad, elk verkooppunt dat Alipay accepteert, heeft de mogelijkheid om coupons te creëren voor zijn toekomstige klanten. 

Eenmaal gepubliceerd, verschijnt de coupon op het Alipay-scherm van de winkelier en wordt hij ook gemarkeerd op de "City page" (standaard, de startpagina van de stad waar de gebruiker zich bevindt en waar de winkel is gevestigd). Dit maximaliseert de zichtbaarheid van de coupon voor een gekwalificeerd doelpubliek. 

3- Alipay's geolocatie functie: 

Alipay marketing geolocatie functie

Door een Alipay-account te openen, profiteer je automatisch van de geolocatiefunctie die in de app is ingebouwd. Chinese klanten kunnen je winkel vinden en bereiken dankzij deze functie. 

Het biedt winkeliers de mogelijkheid om hun winkels te geolokaliseren, de applicatie toont aan gebruikers winkeliers in de buurt die hun betaalmethoden aanvaarden. Alipay helpt winkeliers ook om hun handelsactiviteiten te promoten via promotiecoupons of banners. Zeer goed nieuws voor handelaren die hun Chinese klanten willen laten weten dat ze hun favoriete betaalmethode accepteren. 

4- Het zoeken op trefwoorden: 

Dankzij de zoekbalk kunnen Chinese toeristen uw winkel vinden afhankelijk van de categorie waarop ze zoeken, waardoor uw zaak opvalt bij het zoeken naar producten en merken. 

Hoe maak ik als Europees bedrijf een Alipay-account aan? 

Als u een Europees bedrijf bent en betalingen van uw Chinese klanten wilt beginnen te aanvaarden, moet u via een erkende derde partij zoals Silkpay 

gaan. Alipay geeft enkel winkeliers in Europa de toestemming om zijn betaalmethodes te integreren via een derde partij, zowel voor Alipay in-store als Alipay online. 

Silkpay, partner van Alipay, helpt winkeliers in Europa om de populairste Chinese betaalmethoden (Alipay, WeChat Pay en UnionPay) zowel in de winkel als online te aanvaarden. 

Ons Silkpay-pakket 

Accepteer Alipay-betalingsmethode met Silkpay 

Door te kiezen voor Silkpay, partner van Alipay in Europa, verbetert u het vertrouwen van uw klanten en verhoogt u uw conversiepercentage en beschermt u zich tegen fraude. 

Silkpay biedt omnichannel betaaloplossingen zodat haar merchants de beste betaalervaring kunnen bieden aan hun klanten. 

Voordelen van onze Alipay-betalingsoplossing 

- Specialist in Chinees mobiel betalen 

- Expert in omnichannel betaling en QR-code betaling 

- Gemakkelijk te integreren oplossing 

- Geen kosten voor het openen van een rekening, geen onderhoudskosten, geen verborgen kosten! 

- We bieden competitieve prijzen. Neem contact met ons op om onze Alipay prijzen te bekijken 

- Ondersteuning per telefoon, live chat en e-mail 

- Onze handelaren zijn beschermd tegen fraude 

- Een speciaal backoffice waar u al uw transacties kunt bekijken en beheren 

Vertrouw ons uw Alipay-marketingproject toe

Ons team begeleidt u vanaf het begin bij de ontplooiing van uw Alipay-marketingstrategie. 

- Wij creëren en updaten uw shopfront 

- Wij maken aangepaste banners voor uw merk 

- Wij maken aangepaste coupons voor uw merk 

- Wij zorgen voor uw video creatie 

- Wij garanderen een goede referencing en zichtbaarheid voor uw winkel in Alipay 

Hoe te beginnen met Silkpay? 

U kunt ons een bericht sturen via het contactformulier op onze website, ons team zal dan zo snel mogelijk contact met u opnemen.