De complete gids voor WeChat-miniprogramma's voor uw bedrijf

 

WeChat begon als een eenvoudige messaging app in 2011 en is nu de 5e meest gebruikte app ter wereld, met meer dan 1,2 miljard maandelijkse gebruikers.

Tencent (het moederbedrijf van WeChat) heeft WeChat omgevormd tot een super app door meer diensten aan te bieden, zoals hun e-wallet "WeChat Pay" en mini-programma's waardoor gebruikers meer tijd doorbrengen in het WeChat ecosysteem.

Internationale merken zoals Yves Saint Laurent, Dior, Longchamp, Sephora, Maybelline en Caudalie zijn ook aangetrokken door de efficiëntie van de miniprogramma's om meer verkoop te stimuleren en meer inkomsten te genereren. Zij zijn een goed voorbeeld van de succesvolle integratie van WeChat-miniprogramma's in hun digitale strategie voor de Chinese markt. 

In deze gids bespreken we in detail de kenmerken van de mini-programma's en richten we ons op de e-shop mini-programma's om u te laten zien waarom ze zo belangrijk zijn om uw grensoverschrijdende e-commerce omzet in China te verhogen.

Wat is een WeChat-miniprogramma? 

De mini-programma's, gelanceerd in 2017, zijn in wezen subapplicaties die zijn geïntegreerd in het WeChat-ecosysteem. Ze zijn gebouwd als webpagina's die rechtstreeks vanuit WeChat kunnen worden benaderd. Ze vereisen geen downloads of installatie. 

WeChat mini-programma's kunnen worden gebruikt om informatie te zoeken, artikelen te lezen, streaming video's te bekijken, videospelletjes te spelen of online te winkelen. Gebruikers kunnen van al deze functies genieten zonder ooit WeChat te verlaten. 

Met miniprogramma's kunnen bedrijven "mini-apps" bouwen die een naadloze gebruikerservaring binnen WeChat bieden. Als gevolg hiervan kennen de mini-programma's sinds hun lancering een ongekend succes.

Waarom zijn mini-programma's zo populair? 

WeChat-miniprogramma's worden in China op grote schaal gebruikt omdat gebruikers ze gemakkelijk te gebruiken vinden: 

  • Ze hoeven niet te worden gedownload of geïnstalleerd. Van alle functies kan worden genoten zonder ooit WeChat te verlaten: Informatie zoeken, winkelen, een videospel spelen, een streaming bekijken, enz.

  • Mini-programma's vereisen geen opslagruimte op de telefoon, in tegenstelling tot het downloaden van native mobiele apps. 

  • Apps zijn direct beschikbaar voor gebruikers, ze hoeven niet te wachten op de installatie die tot een paar minuten kan duren.

  • Mini-programma's zijn gemakkelijk te delen met andere WeChat-gebruikers.

Hoe werken WeChat-miniprogramma's? 

Mini-programma's hebben dezelfde functies als Native apps, wat betekent dat ze de gebruikerservaring zullen veranderen in vergelijking met native mobiele apps. 

De gebruiker kan toegang krijgen tot deze mini-programma's via een directe zoekopdracht, door een QR-code te scannen of via links in een officieel WeChat-account. Gebruikers kunnen de WeChat-miniprogramma's ook verkennen op basis van hun locatie met de functie "miniprogramma's in de buurt". Alles gebeurt op de super-app WeChat. 

Toegang tot mini-programma's via officiële WeChat-account

WeChat mini-programma's in cijfers: 

  • Volgens Tencent hadden WeChat mini-programma's 400 miljoen actieve gebruikers per dag in september 2020. 

  • Volgens Aldwx.com waren er in 2019 in totaal meer dan 2,3 miljoen WeChat-miniprogramma's beschikbaar. De App Store van Apple had er slechts 2,1 miljoen.

  • Vanaf juni 2019 hebben meer dan 180 WeChat-miniprogramma's de 5 miljoen maandelijkse actieve gebruikers overschreden.

  • In 2019 bedroegen de transacties via mini-programma's meer dan 97 miljard euro, een stijging van 160% ten opzichte van 2018.

  • Gemiddeld opent een gebruiker 4 keer per dag mini-programma's. 67% van de gebruikers gebruikt miniprogramma's meer dan 4 keer per dag.

  • In 2018 is de gemiddelde tijd die aan mini-programma's wordt besteed met 23% gestegen, van 52 min. naar 64 minuten.

  • Volgens een onderzoek van Jing Daily vond 64% van de abonnees mini-programma's handiger, en 65,1% dacht dat WeChat-miniprogramma's de mobiele native apps gedeeltelijk konden vervangen.

  • Bijna 60% van de gebruikers van miniprogramma's in het buitenland bevindt zich in Europa en Rusland. 

Soorten miniprogramma's

Zoals uit de grafiek blijkt, kunnen WeChat-miniprogramma's hoofdzakelijk in 6 verschillende groepen worden ingedeeld: e-commerce (18%), nutsvoorzieningen (15%), dagelijkse diensten (17%), eten en restaurants (8%), games (7%) en sociale media (7%).

Soorten miniprogramma's
  • Voorbeeld van een miniprogramma voor het controleren van bustijden:

Dit mini-programma wordt in China veel gebruikt om de tijd van de volgende bus te controleren. WeChat-gebruikers kunnen gewoon de QR-code scannen die bij de bushalte wordt weergegeven om toegang te krijgen. 

 
 
  • Voorbeeld van een miniprogramma om de prijzen van appartementen te controleren:

Dit miniprogramma wordt in China gebruikt om prijzen te vergelijken en de markttrends te controleren.  

 
Voorbeeld van een miniprogramma om de prijzen van appartementen te controleren
 
  • Voorbeeld van een mini-programma voor een e-shop: 

Voorbeeld van een mini-programma voor een e-shop

YSL Beauty heeft haar e-shop miniprogramma gelanceerd om mensen in staat te stellen op maat gemaakte geschenkdozen te kopen voor Chinese Valentijnsdag. Door gebruik te maken van WeChat-promotie lag de klikfrequentie van de campagne 280% boven het gemiddelde van de branche.

Volgens Tencent verkocht YSL Beauty haar duurste dozen in een halve dag uit dankzij haar e-shop miniprogramma. 


Ondanks hun verschillende soorten zijn 18% van de 2,3 miljoen beschikbare miniprogramma's e-commerce miniprogramma's (e-shops), waarmee WeChat de 5e meest gebruikte shopping app in 2018 is.

Waarom hebben merken en detailhandelaren een WeChat-miniprogramma nodig? 

Waarom hebben merken en detailhandelaren een WeChat-miniprogramma nodig? 

Met mini-programma's van WeChat kunnen merken hun reputatie in China ontwikkelen, het vertrouwen van Chinese consumenten winnen en direct grensoverschrijdende verkopen ontwikkelen.

  • Ontwikkeling van de sociale handel in China:

De markt voor social commerce zal naar verluidt in 2022 met 35% groeien, vergeleken met slechts 19% voor traditionele e-commerce. 

De merken gebruiken miniprogramma's om te interageren en hun eerste basis van Chinese klanten te ontwikkelen alvorens meer in de markt te investeren. 

Ontwikkeling van de sociale handel in China:

Voordelen van miniprogramma's voor merken en retailers:

  • Marketing tegen lagere kosten: Miniprogramma's genereren verkeer naar online winkels. Voor merken worden ze een marketinginstrument om tegen lagere kosten klanten te werven en te behouden. Miniprogramma's helpen het conversieproces te verkorten, online transacties te vergemakkelijken en rechtstreeks met klanten te communiceren.

  • Een extra verkoopkanaal: Internationale merken kunnen hun producten verkopen en live testen bij hun Chinese consumenten zonder een winkel te hoeven creëren in een Chinees e-commerce platform zoals JD of TMall, die vaak een consequente investering en een entiteit in China vereisen.

  • Opbouwen en beheren van een merkimago: Merken kunnen hun e-reputatie op hun e-shop mini-programma ontwikkelen en beheren zoals ze dat op een traditionele e-commerce website zullen doen. WeChat kan interactie en communicatie met hun klanten vergemakkelijken.

  • Klantenloyaliteitsprogramma: Merken kunnen WeChat gebruiken als een klantrelatiebeheersysteem en loyaliteitsprogramma's binnen WeChat creëren.

7 manieren om te slagen in uw e-shop mini-programma: 

  • Door gebruikers gegenereerde inhoud:

Inhoud is zonder twijfel een van de sleutels van succesvolle e-commerce, die helpt een vertrouwensrelatie op te bouwen tussen het merk en zijn klanten. 

Op WeChat is het voor gebruikers gemakkelijker om uw inhoud of miniprogramma's met andere gebruikers te delen. Dit zal potentiële klanten naar uw e-shop leiden.

Inhoud genereert verkeer, creëert een gemeenschap van betrokken klanten en genereert meer verkoop als resultaat. 

  • Virtuele geschenken:

Via WeChat-miniprogramma's kun je klanten aanmoedigen om virtuele producten, cadeaubonnen of zelfs geschenken te kopen en deze te delen met hun gemeenschap op WeChat. 

Dit helpt de Chinese traditie in stand te houden om geschenken bij verschillende gelegenheden zelfs virtueel aan te bieden.

Virtuele geschenken, Dior e-shop miniprogramma
  • Verkoop aan Key Opinion Leader:

Influencers hebben hun mini-programma's om de producten te promoten, maar ook een betrokken gemeenschap van trouwe volgers. Zij zijn experts in hun vakgebied en promoten hun content om buzz te creëren en de verkoop te verhogen. Influencers kunnen livestreamsessies op uw WeChat-miniprogramma animeren om de zichtbaarheid van uw winkel te vergroten. 

Het inhuren van de juiste influencers voor je merk is zeker de snelste manier om meer klanten te krijgen en meer winst te genereren.

  • Collectieve inkoopcampagnes:

Mond-tot-mondreclame is heel gebruikelijk in China. Met andere woorden, een Chinese klant koopt liever een product aanbevolen door een vriend of familielid dan te luisteren naar een massale reclame toespraak. Daarom kan een Chinese klant die besloten heeft uw product te kopen, u een dozijn andere klanten brengen tegen de prijs van slechts één. 

Via het mini-programma kunt u kwantumkortingen aanbieden om uw klanten aan te moedigen in groepen van vrienden of familieleden te kopen tegen een korting. Dit zal een gemeenschap van klanten creëren die uw merk vertrouwen.

  • Aankoopproces versnellen:

De e-shop mini-programma's zijn ontworpen om verkeer te monetariseren. Ze kunnen worden gekoppeld aan uw WeChat-account, zodat u de bezoeker rechtstreeks van uw officiële pagina naar uw e-commerce winkel kunt sturen. 

De bezoeker schakelt direct over van "Content" naar "Kopen" waardoor de buyer's journey verkort wordt.

  • Klantenservice:

Door middel van WeChat mini-programma's, kunt u kwalitatieve klantenservice bieden met behulp van de infrastructuur van WeChat. U kunt zelfs aangepaste chatbots maken die gebruikers rechtstreeks naar uw winkel doorverwijzen.

  • Personalisatie:

U kunt uw klanten hun favoriete producten laten aanpassen via mini-programma's, hun persoonlijke touch toevoegen en delen met hun gemeenschap. De afbeelding hieronder laat zien hoe Longchamp haar klanten in staat stelt handtassen aan te passen via hun mini-programma voordat ze kopen. 

Longchamp biedt haar klanten de mogelijkheid om hun handtassen in hun mini-programma's aan te passen alvorens ze te kopen

Longchamp stelt zijn klanten in staat om de tassen aan te passen op zijn e-shop mini-programma voordat ze ze kopen

Hoe maak je een e-shop WeChat mini-programma?

Elk bedrijf kan zijn mini-programma ontwikkelen door de onderstaande stappen te volgen: 

  • Registratieprocedure

1. Ga naar mp.weixin.qq.com

2. Klik op “Registreren”

3. Selecteer het type account dat moet worden geregistreerd, in dit geval, "Mini-programma" 

4. Voer een emailadres en een wachtwoord in 

5. Activeer e-mail adres

6. Entiteit informatie invoeren

7. Selecteer een type entiteit

8. Voer de informatie over de entiteit in en selecteer een verificatiemethode

9. Voer administratie-informatie in

10. Bevestig de informatie over de entiteit (daarna zijn geen wijzigingen meer toegestaan)

11. Klik op Bevestigen om het registratieproces te voltooien

Opmerking: Als u de betaling niet binnen 10 dagen uitvoert, zal de registratie mislukken.

  • Aanmelden

Om u aan te melden, moet u de informatie in het miniprogramma invullen en u voorbereiden op de ontwikkeling.

1. Maak verbinding met de beheerconsole van het mini-programma

2. Vul de informatie van het mini-programma in

  • Voorbereiding van de ontwikkeling

Om verbinding te maken met de mini-programma's beheerconsole, moet u: 

1. Een ontwikkelaar koppelen

2. Een App ID verkrijgen 

  • Ontwikkeling van het mini-programma

1. Download de ontwikkelingstool

2. Maak uw mini-programma

  • Miniprogramma online zetten

Je moet je aanmelden bij de beheerconsole van het mini-programma

1. Dien de code ter validatie in bij WeChat

2. Revisie-informatie invoeren

3. Feature configuratie pagina

4. Indiening voltooid

5. Indiening voltooid

Uw mini-programma is klaar om te lanceren.

Opmerking: Als u contact wilt opnemen met het Tencent-team, kunt u het beste een Chinees sprekende om hulp vragen.

Silkpay kan u helpen een miniprogramma op maat van uw doelstellingen te maken en de door u gewenste betaalmethoden te integreren.

Het pakket mini-programma's van Silkpay:

Als expert in marketing op de Chinese markt creëert Silkpay miniprogramma's die zowel zijn afgestemd op de behoeften van Europese bedrijven als op de cultuur en de eisen van Chinese klanten. 

Ons aanbod omvat: 

  • De e-shop:

Ongeacht het type van uw bedrijf (restaurant, apotheek, hotel, fysieke winkel of online winkel, transportbedrijf, reisbureau of anderen), zullen wij zorgen voor:

- Het creëren van uw e-shop

- De configuratie van de structuur van uw e-shop (ontwerp, banners, producten)

- Het verbinden van uw mini-programma met uw officiële WeChat-account

  • De marketing:

Onze missie:

- Uw merkimago opbouwen bij Chinese klanten met respect voor de cultuur en waarden van uw merk

- Breid uw gemeenschap uit op het WeChat ecosysteem

- Communiceer aanbiedingen en promoties naar uw publiek

- Maak banners en promoties

  • De betaling:

Betalingen kunnen worden geaccepteerd in mini-programma's. Silkpay biedt de acceptatie van Alipay, WeChat Pay, China UnionPay, Visa, Mastercard en een twintigtal andere betaalmethoden in de mini-programma's.

Wij zullen uw mini-programma verbinden met alle betaalmethoden van uw keuze, zodat u betalingen van een groot klantenbestand kunt accepteren.

  • Het getrouwheidsprogramma:

- Het opzetten van uw loyaliteitsprogramma en het maken van uw virtuele loyaliteitskaart

WeChat mini-programma's FAQ:

  • Moet ik een bedrijf in China hebben om een WeChat mini-programma te maken?

Nee. Elk bedrijf kan een WeChat mini-programma maken. U kunt uw mini-programma echter gemakkelijker ontwikkelen met de hulp van een bedrijf dat gespecialiseerd is in marketing op de Chinese markt, zoals Silkpay.

  • Heb ik een technisch team of technische kennis nodig om een mini-programma te maken?

Als u besluit uw mini-programma zelf te maken, hebt u een team van Chinees sprekende ontwikkelaars nodig. Als u besluit om uw mini-programma met Silkpay te maken, is er geen technische kennis van uw kant vereist, u kunt gewoon uw behoeften aan onze technische teams meedelen, zij zullen een mini-programma ontwikkelen dat aan uw verzoeken is aangepast. 

  • Kan ik betaalmethoden toevoegen aan het WeChat-miniprogramma?

Ja. U kunt alle betaalmethoden van uw keuze toevoegen om betalingen van uw klanten via WeChat mini-programma's te accepteren. Je kunt Chinese betaalmethoden zoals WeChat Pay en China UnionPay toevoegen, net zoals je internationale betaalmethoden zoals Visa en Mastercard kunt toevoegen. 

  • Krijg ik het transactiebedrag in euro's op mijn rekening?

Ja, als u de euro als valuta kiest, krijgt u uw verkopen in euro's uitbetaald, ook al kunnen de prijzen in RMB worden weergegeven.

U kunt er ook voor kiezen om betalingen in andere valuta's te accepteren.

Hoe kunt u contact met ons opnemen?

Per telefoon: +33 7 50 27 78 12

Per e-mail: contact@silkpay.fr

Om gebeld te worden door een expert, vul dit formulier in: