De 5 trends die de betalingssector van morgen zullen domineren
Door de snel veranderende economische, politieke en sociale omstandigheden, de regelgeving en het technologische ecosysteem ondergaat de betalingssector een ware revolutie. Hoe ziet de toekomst van betalingen eruit?
In dit artikel bespreken we enkele van de belangrijkste trends op het gebied van betalingen die we kunnen verwachten als de dominante betaalmethoden van morgen.
China loopt voorop op het gebied van digitale portemonnees en mobiele betalingen:
Tijdens de Covid-19 pandemie kunnen we veel concluderen over de toekomst van betalingen. In het volgende decennium zal het aantal mobiele betalingen drastisch toenemen, waardoor het gebruik van bankkaarten zal afnemen. Verwacht wordt dat in de komende vijf jaar 2/5 van de aankopen in de VS in de winkel via mobiele betaalmiddelen zal gebeuren, wat een verviervoudiging is ten opzichte van het huidige niveau.
Of het nu gaat om apps van retailers of e-wallets uitgegeven door financiële instellingen, mobiele betalingen bieden gemak en veiligheid aan consumenten en bedrijven. Tegen 2020 zullen meer dan een miljard gebruikers mobiele betalingstransacties hebben verricht.
Bovendien kan de snel evoluerende situatie in China ons een blik gunnen op de toekomst van de betalingsindustrie. Het land is een toonaangevende infrastructuur voor mobiele betalingen aan het creëren. In China bedraagt de waarde van online betalingen driekwart van het bbp (71%), bijna het dubbele van het aandeel in 2012.
Vandaag de dag wordt bijna de helft van de aankopen in de winkel in China gedaan via de mobiele telefoon, ruim boven het niveau van andere ontwikkelde markten (25% in Duitsland en 24% in de Verenigde Staten).
Mobiele betalingen zijn in 2019 al goed voor 22% van de wereldwijde uitgaven in verkooppunten en zullen naar verwachting binnen vijf jaar goed zijn voor bijna een derde (30%) van die uitgaven. Het groeiende aandeel van de adoptie van mobiele betalingen zal grotendeels komen door de geleidelijke afname van het gebruik van fysieke debet- en kredietkaarten als gevolg van de pandemie.
Sociale netwerken, een dominant betaalkanaal in de toekomst:
De oorlog tegen de sociale handel is al een paar jaar geleden begonnen, maar is door de Covid-19 in een stroomversnelling geraakt. Meer tijd thuis opgesloten doorbrengen betekent voor veel mensen veel meer tijd doorbrengen op sociale media. Het ontbreekt de makers van inhoud niet aan creativiteit om hun publiek aan de haak te slaan. Entertaining betrouwbare inhoud in de ogen van abonnees, en oproepen tot actie geplaatst op de juiste plek waardoor gebruikers te besteden in slechts een paar klikken.
In Azië fungeren sociale netwerken al geruime tijd als betaalnetwerk voor consumenten. In 2019 meldde 92% van de inwoners van China's grote steden WeChat Pay of Alipay te gebruiken als hun belangrijkste betaalmethode. In 2019 gaven consumenten alleen al op WeChat meer dan 95 miljard dollar uit aan mini-apps. De strijd om de mobiele betaalmethode die de markt zal veroveren, wordt steeds heviger.
In 2020 kocht bijna 77% van de social media-gebruikers wereldwijd minstens één keer via dit kanaal. 9 van de 10 consumenten zijn van plan iets te kopen bij een merk dat ze volgen op sociale media en 87% van de gebruikers zegt influencers te volgen om inspiratie op te doen voor hun aankopen. Sociale netwerken worden een onmisbaar kanaal in het klanttraject en zouden in de komende jaren wel eens een dominant kanaal kunnen worden. Consumenten voelen zich steeds meer op hun gemak bij het idee van kopen via sociale netwerken zoals Instagram, Facebook of WeChat. En met souplesse passen sociale platforms zich aan de trend aan door nieuwe geïntegreerde functies te bouwen en ze om te vormen tot zakelijke platforms: van calls to action tot visuele productzoekopdrachten tot transactionele Chatbots.
Merken, die ervan overtuigd zijn dat sociale netwerken in de toekomst een zeer belangrijk betaalkanaal zullen zijn, doen ook mee aan het sociale handelsspel:
Nike gebruikt de betaalfunctie van Instagram om rechtstreeks in de app te verkopen.
Gucci geeft toegang tot "probeer je sneakers" in 3D op Snapchat.
Lévis zet video's van contentmakers om in een "koop nu"-oproep tot actie op TikTok.
Dit is een wereldwijde overgang naar social commerce die merken moeten volgen.
De Z-generatie illustreert het betaalgedrag van morgen:
Zoals we al weten, streven de retail- en banksector ernaar om een veelheid aan betaalmethoden aan te bieden, online en in fysieke winkels, aangepast aan de voorkeuren van de klant.
Volgens Guillaume Leman, directeur partnerships bij Cofidis, illustreren de gedragingen en verwachtingen van de Z-generatie perfect het betaalgedrag van morgen. In de eerste plaats gaat het om een vloeiende ervaring, gedematerialiseerde en mobiele betaalmiddelen.
Bovenal wil de Z-generatie niet worden tegengehouden bij het doen van aankopen. Zij is voorstander van eenvoudige, snelle en veilige oplossingen. Zo zijn bijna 2 op 3 jongeren tussen 18 en 24 jaar (64%) geïnteresseerd in vingerafdrukauthenticatie en bijna 4 op 10 jongeren tussen 18 en 24 jaar (39%) in de "één-klik"-betaling. De Z-generatie speelt een belangrijke rol in het vormgeven van de toekomst van betalingen. Deze generatie, die is geboren en opgegroeid in een mobiele wereld, is technologiebewust en vertegenwoordigt bijna 26% van de wereldbevolking.
Generatie Z is op zoek naar meer maatwerk, betere kwaliteit en betere prestaties van bedrijven. Merken die zich richten op deze Z-generatie, die de consumenten van morgen vertegenwoordigt, zullen moeten inspelen op hun digitale, flexibele en mobiel georiënteerde betalingsvoorkeuren. De alomtegenwoordige smartphone wordt voor deze generatie de nieuwe favoriete portefeuille, zodat veel consumenten ervoor kiezen hun favoriete kaarten in hun telefoon te stoppen in plaats van de fysieke kaart overal mee naartoe te nemen. Dit zorgt voor grote veranderingen in de algemene adoptie van mobiel betalen.
Op weg naar een tijdperk van digitale valuta:
Veel landen in de wereld zijn al cashloos geworden. Bekende financiële organisaties en overheden overwegen al om hun eigen cryptocurrencies en andere digitale valuta te creëren. Onlangs heeft VISA een patent aangevraagd om zijn digitale munt te creëren met Ethereum. Andere wereldwijde bedrijven die werken aan digitale valuta zijn Facebook, JPMorgan Chase, Walmart, Amazon, Tencent en Google. Centrale banken dringen ook aan op de ontwikkeling van hun eigen digitale munten. De Bank of Japan heeft plannen voor een digitale yen, terwijl China zijn Digitale Yuan al heeft gelanceerd.
Betaalmethoden ingebouwd in auto's:
Consumenten, die steeds veeleisender zijn geworden, zoeken naar de meest directe manier om betalingen te verrichten, en deze trend stimuleert uitvindingen. Slimme auto's hebben nu ingebouwde betaalsystemen waarmee bestuurders kunnen betalen voor benzine, parkeren en autoritten zonder iets aan te raken. Er vinden veel veranderingen plaats in de wereld van betalingen. De meeste van deze veranderingen, zoals digitale valuta, winnen nu al terrein.
Terwijl grote groepen weinig te vrezen hebben, moeten middelgrote bedrijven snel evolueren om hun klantenbestand te behouden en te laten groeien. Het integreren van de nieuwste technologieën in het proces en het vinden van toekomstige betalingstechnologieën zijn essentieel om concurrerend te blijven.